Adres:
ul. Targowa 1, 35-064 Rzeszów
tel. 986 (lokalnie)
tel. 17 863 71 81
komenda@sm.erzeszow.pl

Straż Miejska otrzymuje wiele zgłoszeń o podejrzeniu spalania śmieci w piecach. Zgłaszający informują, że z konkretnego komina wydobywa się czarny, duszący, gęsty dym. Sprawdzamy takie sygnały i dokonujemy kontroli spalania w piecach ustalając, czy rzeczywiście doszło do popełnienia wykroczenia.

Często okazuje się, że wskutek korzystania z pieców starszej generacji, nawet przy zastosowaniu właściwego opału wydobywa się dym stanowiący dużą uciążliwość dla okolicznych mieszkańców. Nie w każdym przypadku czarny, gęsty dym wydobywający się z komina świadczy o spalaniu w nim odpadów.

W przypadku podejrzewania spalania odpadów, strażnicy mogą pobrać z paleniska próbkę popiołu, która zostanie przekazana do badań laboratoryjnych. Potwierdzenie spalania w piecu odpadów lub opału zabronionego stanowi podstawę ukarania właściciela lub użytkownika nieruchomości. W trakcie kontroli strażnicy wyposażeni są też w higrometry, którymi sprawdzają wilgotność opału. Informują mieszkańców o wymogach, jakie zostały wprowadzone tak zwaną "Uchwałą Antysmogową" w zakresie kotłów i opału dopuszczonych do użytku. W kontrolach pomocne są też drony, których przeloty organizowane są w porozumieniu z Wydziałem Klimatu i Środowiska Urzędu Miasta w Rzeszowie.

Wspomniana Uchwała Nr LII/869/18 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 23 kwietnia 2018r. - zwana "Uchwałą Antysmogową" zakazuje spalania w piecach: węgla brunatnego oraz paliw produkowanych z wykorzystaniem tego węgla, mułów i flotokoncentratów węglowych oraz mieszanek produkowanych z ich wykorzystaniem, paliw o uziarnieniu poniżej 5 mm i zawartości popiołu powyżej 12%, biomasy stałej, której wilgotność przekracza 20%. Nakłada też obowiązek wymiany starych pieców na spełniające minimum standard emisyjny zgodny z 5 klasą pod względem granicznych wartości emisji zanieczyszczeń normy PN-EN 303-5:2012: do 1 stycznia 2022 r. pieców ponad 10-letnich, do 1 stycznia 2024 r. w przypadku instalacji od 5 do 10 lat od daty ich produkcji, do 1 stycznia 2026 r. w przypadku instalacji eksploatowanych w okresie poniżej 5 lat od daty ich produkcji, do 1 stycznia 2028 r. w przypadku instalacji spełniających wymagania w zakresie emisji zanieczyszczeń określonych dla klasy 3 lub klasy 4 według normy PN-EN 303-5:2012. Od 2028 roku uchwała pozwala na stosowanie wyłącznie kotłów najwyższej, 5 klasy.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, Art. 191
  • Uchwała Nr LII/869/18 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 23 kwietnia 2018 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa podkarpackiego ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw